Tarawih di meja moreh

Hai lah Darwisy, aduiyai Danish, ingatkan solat tarawih… rupa-rupanya lepak di meja moreh hahaha!

Al-kisah

Kejadian berlaku pada malam Ramadhan yang ke-6 di surau blok A. Dalam perjalan ke surau tu ada la sembang-sembang sikit. Sampai surau terus masuk ke dalam tunggu azan. Lepas je azan, Abah suruh la Darwisy Danish ke saf yang belakang sikit sebab akan ramai orang dewasa nanti. Lagipon, ada satu tempat yang agak sempit untuk orang dewasa sembahyang, Abah suruh pegi situ.

Dah cakap dengan Darwisy Danish, lepas solat Isya nanti kita solat Tarawih pulak… 8 rakaat nanti kita balik lah. Solat Isya macam biasa… usai je solat Isya, Abah toleh ke belakang nampak diorang dah dekat pintu sambil tanya-tanya dengan isyarat tangan. Eh, bila masa diorang solat dekat tepi pintu?

“Solat dekat luar ke?”… itu lah yang Abah faham dari gerak geri tangan Darwisy. Memang kebiasaannya ramai yang solat dekat luar, ada sejadah dibentang dan senang budak-budak nak main-main hehehe. Abah pon bagi la jugak isyarat… “Ha ah” sambil tunjuk-tunjuk jari kat luar.

Bila dah nampak diorang keluar, maka bermula lah solat Tarawih macam biasa. Dalam hati ada jugak terdetik macam-macam. Lupa pulak nak bagitau kalau-kalau ada rasa nak buang air ke apa, balik je lah dulu. Tapi yakin je la diorang akan ok.

Dipendekkan cerita, usai je solat Tarawih 8 rakaat, Abah pon keluar lah nak ajak Darwisy Danish balik rumah. Tengah Abah pakai selipar sambil mata melilau, tiba-tiba ternampak Darwisy Danish dah duduk elok dekat meja orang moreh sambil gelak-gelak macam baru lepas bercerita. Eh, cepat budak-budak ni siap, tau pulak tu dah habis 8 rakaat?

Abah pon tanya la, “solat Tarawih tak tadi?”

Diorang pon jawab, “dah la tadi, dengan Abah kat dalam surau”

Adoi, itu solat Isya bukan Tarawih! Hahaha… penat Abah bawak korang ke surau nak solat Tarawih tapi korang duk sembang kat meja moreh 😀

Sambil nak balik rumah, sempat lagi diorang sebat kuih samosa, lepas tu sambung gelak 😀

Sampai rumah, Abah pon cerita kat Mama, semua orang bantai gelak 😀

Advertisements

Author: Hilman

I'm a dad! :-)